Interim Intelligence

Blog Interim Intelligence

Op dit blog worden regelmatig nieuwe blogposts gepubliceerd over HR, arbeidsmarktontwikkelingen, organiseren, werk, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en sociale media.

De ruim 400 blogberichten die vanaf 2008 tm september 2013 op het blog van Interim Intelligence zijn gepubliceerd zijn door overgang van de provider naar een nieuw platform helaas verdwenen. Op de site socialmediarecruitment.nl kun je deze nog wel vinden in het blogarchief. 

Het einde van de community manager

Recent schreef communityguru Richard Millington een zeer interessante post over de veranderende rol van de community manager. Hij betoogt dat de alledaagse werkzaamheden van community managers, zoals moderatie en het plaatsen van content, weinig directe waarde hebben. Hij hangt er zelfs de schatting aan dat deze gedragingen tezamen maximaal tussen 0,24% en 1,2% effectief zijn.  

Gedrag beïnvloeden 

Om wel effectief te zijn moet een community manager het gedrag van de doelgroep beïnvloeden. Dit doet de manager door het beïnvloeden van omgevingsfactoren (bijv. simpelere procedures of beter personeel), het beïnvloeden van de opinies van mensen (door bv PR en contentmarketing) en door het creëren van een communitygevoel. Volgens Millington wordt een community manager daarmee vooral een gedragsspecialist.

En dat hij dat serieus meent bleek daarna uit het feit dat ‘het onderschrift’ van Feverbee, zijn consultancybedrijf, wijzigde van “Practical tips for building an online community” naar “Intelligent engagement and behavior change”. Niet het bouwen van een community is dus het doel, maar het werken aan betrokkenheid en gedragsveranderingen, zodat gewenste uitkomsten zoals lagere kosten, meer klanten of een betere samenwerking gerealiseerd worden.

Inflatie functie community manager

Voor het vak community management heeft dat flinke gevolgen. De functie community manager was de laatste tijd nogal aan inflatie onderhevig. Iedereen die een LinkedIn-groep met meer dan 20 leden en een Twitter-account beheert is tegenwoordig community manager. Steeds vaker is de functie van community manager een bijbaan voor studenten. Accountmanagers die niet te pusherig over willen komen bij hun (potentiële) klanten gaan zich community manager noemen.

Kennis en vaardigheden

Dat staat allemaal ver af van de uitdagingen die Millington schetst. Het via verschillende kanalen en middelen beïnvloeden van gedrag van de doelgroep, zodanig dat vooraf gedefinieerde doelstellingen worden behaald. Dit vraagt brede kennis en ervaring. Inzicht in mensen, verstand van techniek, mediaminded, het vermogen te verbinden en te betrekken, gevoel voor content, analytische- en onderzoekvaardigheden, een (zoekmachine)marketingblik, het zou tot de bagage van een goede community manager moeten behoren.

Community als middel

Millington heeft dit slim gezien. Een community is dus geen doel, maar een middel. Het af en toe posten van een link naar een artikel of een grappige foto plaatsen die veel likes oplevert heeft geen noemenswaardige waarde. Dat is geen community management met toegevoegde waarde. Daarmee diskwalificeert Millington het werk van heel veel community managers. Terecht, want de echte community manager is een duizendpoot die inzicht heeft in de doelgroep. Die continu werkt aan het (al dan niet bewust) veranderen van het gedrag van die doelgroep.

Ik ben er alleen nog niet uit hoe we zo iemand dan wel moeten gaan noemen…..