Interim Intelligence

Blog Interim Intelligence

Op dit blog worden regelmatig nieuwe blogposts gepubliceerd over HR, arbeidsmarktontwikkelingen, organiseren, werk, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en sociale media.

De ruim 400 blogberichten die vanaf 2008 tm september 2013 op het blog van Interim Intelligence zijn gepubliceerd zijn door overgang van de provider naar een nieuw platform helaas verdwenen. Op de site socialmediarecruitment.nl kun je deze nog wel vinden in het blogarchief. 

Mens vervangt robot

Ja, het staat er echt. Mensen vervangen robots. Geheel tegen de trend in. Is het gedaan met de steeds verdergaande robotisering? Nee, daar lijkt het bepaald niet op, maar er is een trend die er voor zorgt dat bijvoorbeeld in autofabrieken robots door mensen vervangen worden. Daarover zo meer.

De robot triomfeert

Dit was de week van de robot. In de uitzending van DWDD op 25 februari werd een operatierobot gedemonstreerd die de kleinste bloedvaten in het lichaam kan hechten. Deze robot wordt nog altijd bestuurd door een mens, maar kan dat priegelwerkje veel nauwkeuriger verrichten. Bovendien wordt het trillen van de menselijke hand ‘eruit gefilterd’.  Dan was er nog de robot, die ondanks allerlei hindernissen, zoals een mens met een stok die steeds een op te pakken doos verschoof, liet zien hoe goed het aanpassingsvermogen van robots al is. De in dit filmpje getoonde robot wordt ook wel ‘de robot die tegen pesten kan’ genoemd. Of wat te denken van de robot die in minder dan een seconde - één seconde! – een Rubik’s Cube oplost.

Rubik's Cube

De robot buitenspel

Die robots worden dus steeds slimmer, beter en sneller. En toch worden ze vervangen door mensen. Dat kómt door de mens. Logisch. De mens wil op maat gemaakte producten. Wil kunnen kiezen uit verschillende opties. Doordat de klant, met al haar wensen en eisen, centraal staat, staat de robot buitenspel. Althans, bij Mercedes.

Mercedes biedt haar klanten de gelegenheid om uit vele opties te kiezen en zelf een auto samen te stellen (op het gebied van accessoires). En daar kunnen productierobots niet zo goed mee omgaan. Ze zijn goed in het nauwkeurig verrichten van repeterende taken. Voor het in elkaar zetten van de carrosserie en het aan elkaar lassen van verschillende onderdelen is een robot prima. Maar voor the finishing touch, een customized auto, is de robot niet geschikt. Dat is echt mensenwerk. Dus, mensen erin, robots eruit.

Wens van de klant centraal

Het op maat maken van producten, volgens specificaties van de klant, komt steeds vaker voor. De klant is immers Koning en we leven niet meer in het tijdperk van Ford, de grondlegger van de massaproductie, die stelde “je kunt iedere kleur kiezen, als het maar zwart is.”

Die veeleisende mens, die producten, zoals keukens, fietsen en meubels geheel naar eigen wens wil kunnen aanpassen, zorgt ervoor dat robots niet al het werk van mensen kunnen overnemen.

Nog niet.