Interim Intelligence

Blog Interim Intelligence

Op dit blog worden regelmatig nieuwe blogposts gepubliceerd over HR, arbeidsmarktontwikkelingen, organiseren, werk, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en sociale media.

De ruim 400 blogberichten die vanaf 2008 tm september 2013 op het blog van Interim Intelligence zijn gepubliceerd zijn door overgang van de provider naar een nieuw platform helaas verdwenen. Op de site socialmediarecruitment.nl kun je deze nog wel vinden in het blogarchief. 

Functie van de toekomst: Community manager

Het meest indrukwekkende filmpjes dat ik ken aangaande de snelheid en de impact van nieuwe ontwikkelingen is "Did you know" (update met versie 2016). Ik laat het dan ook vaak aan mensen zien tijdens presentaties of lesgeefactiviteiten. Wie het filmpje nog nooit heeft gezien, raad ik echt aan er 5 minuten voor uit te trekken.

In een van de passages in het filmpje (startend van 2.18 minuten), wordt duidelijk gemaakt dat de "top 10 in-demand jobs in 2016 did not exist ten years ago". De consequentie die eraan gehangen wordt: we leiden nu dus mensen op voor banen die nog niet bestaan....En dat is natuurlijk behoorlijk heftig.

Community manager, functie van de toekomst!

Eén zeer goed voorbeeld van een baan die 10 jaar geleden nog niet bestand, maar nu steeds vaker gevraagd wordt: de Community Manager. En wat mij betreft is dit DE functie van de toekomst. De community manager zal bij steeds meer (grote) bedrijven intern en extern verbinden. De community manager is de ogen en oren van een organisatie. Hij of zijn luistert naar alles wat klanten, geïnteresseerden, (potentiële)werknemers, alumni, leveranciers, kortom alle stakeholders en belanghebbenden, over de organisatie en haar producten en diensten te zeggen hebben.

En natuurlijk haalt de community manager uit deze informatiebrij de meest waardevolle ideeën voor verbeteringen van producten of diensten of zelfs voor nieuwe producten. Maar daar blijft het niet bij, ook klantenservice, het beantwoorden van vragen en het adresseren van klachten, horen daarbij. Evenals bijvoorbeeld vragen over openstaande vacatures en de contactgegevens van medewerkers.

De kern van deze functie is een platform 'bouwen' waar iedereen zijn stem laat horen. De community manager moet er dus voor zorgen dat mensen dit platform weten te vinden. Daarna moet hij of zij participanten weten te activeren, zodat zij ook daadwerkelijk over de organisatie, het merk of het product gaan praten. En dan niet eenmalig. Dus ook betrokkenheid moet gestimuleerd worden. Eventueel kunnen dan subcommunities gecreëerd worden om bij verschillende behoeften aan te sluiten. Iemand die geïnteresseerd is in de carrièremogelijkheden bij de organisatie heeft nu eenmaal andere behoeften dan iemand die informatie wil over een product. Een community manager moet met verschillende belangen en behoeften om kunnen gaan.

Maar de community manager heeft ook een zeer belangrijke rol naar de interne organisatie. Hij of zij moet evangeliseren. Medewerkers en afdelingen van de organisatie moeten doordrongen worden van het belang van sociale media. Dat vraagt een attitudeverandering. De community manager moet er tevens voor zorgen dat afdelingen met elkaar samenwerken zodat problemen van klanten snel opgepakt en opgelost worden. Zodat ideeën doorvertaald worden naar concrete producten en er optimaal gebruik wordt gemaakt van de talentpool. De community manager moet in dat geval bruggen slaan.

Een community manager moet dus een sociaal dier zijn, een tacticus ook, met een klantgerichte instelling en daarnaast met een uitstekend ontwikkelde commerciële antenne. Dit is dus zeker geen functie die voor iedereen is weggelegd. En het is al helemaal geen functie waar je voor kunt leren binnen het reguliere onderwijs. Wellicht dat dat in 2020 wel kan....maar dan is er vast alweer een andere functie van de toekomst!