Interim Intelligence

Blog Interim Intelligence

Op dit blog worden regelmatig nieuwe blogposts gepubliceerd over HR, arbeidsmarktontwikkelingen, organiseren, werk, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en sociale media.

De ruim 400 blogberichten die vanaf 2008 tm september 2013 op het blog van Interim Intelligence zijn gepubliceerd zijn door overgang van de provider naar een nieuw platform helaas verdwenen. Op de site socialmediarecruitment.nl kun je deze nog wel vinden in het blogarchief. 

Voorwaarden voor emailen buiten werktijd

Pling. Je telefoon trilt. Vrijwel meteen neem je je telefoon ter hand om te kijken wat dat plingeltje te betekenen heeft. Het is gewoon onweerstaanbaar. Is het een appje, een mailtje, brekend nieuws? En van wie dan? Je moet gewoon kijken.

24/7 bereikbaar

We zijn min of meer dag en nacht bereikbaar, ook voor werk- en opdrachtgevers. Even mailen na werktijd is “gewoon” geworden. Na werktijd? Werktijd loopt gewoon door in een tijd waarin in vrijwel iedere vacaturetekst staat ‘geen 9 tot 5 mentaliteit’. Het komt werkgevers dus maar al te goed uit dat ons nieuwsgierige brein al die piepjes van de telefoon niet kan negeren. Sommige werkgevers zien hier ook de negatieve effecten van en verbieden hun managers en medewerkers om na werktijd emails te sturen.

Echter, uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat per mail communiceren na werktijd best kan, maar dat het wel afhangt van de toon en de inhoud van de boodschap.  

Voorwaarden effectief emailen

Een elektronisch bericht met een negatieve boodschap heeft veel meer impact op mensen dan een bericht met een positieve boodschap. Als collega of manager wil je de ontvanger van een bericht in privétijd natuurlijk liever niet overstuur maken of stress bezorgen. Ontvangers van dergelijke berichten hebben minder zin om weer naar hun werk te gaan. Dit betekent dat berichten met een negatieve lading beter tijdens werktijd verstuurd kunnen worden. Berichten met een positieve lading zorgen juist voor een goed humeur bij de ontvanger. Bovendien komen medewerkers die buiten werktijd een leuk bericht ontvangen, met hernieuwde energie naar hun werk.

Berichten moeten ook zo kort mogelijk zijn. Lange lappen tekst en bijlagen ontmoedigen en leveren stress op.

Er zullen echter altijd medewerkers zijn die niet met werkzaken geconfronteerd willen worden buiten werktijd. Een leidinggevende kan daar rekening mee houden.

Rekening houden met individuele wensen

Door dus rekening te houden met individuele voorkeuren, de inhoud van de boodschap zo positief mogelijk te brengen, met een positieve toonzetting, ken de 24-uurs economie draaiende gehouden worden en hoeft “always on” helemaal niet negatief te zijn.