Interim Intelligence

Blog Interim Intelligence

Op dit blog worden regelmatig nieuwe blogposts gepubliceerd over HR, arbeidsmarktontwikkelingen, organiseren, werk, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en sociale media.

De ruim 400 blogberichten die vanaf 2008 tm september 2013 op het blog van Interim Intelligence zijn gepubliceerd zijn door overgang van de provider naar een nieuw platform helaas verdwenen. Op de site socialmediarecruitment.nl kun je deze nog wel vinden in het blogarchief.

Het Community Maturity Model als stuurmodel voor communityontwikkeling

The Community Roundtable, een consultancybedrijf, heeft het Community Maturity Model ontwikkeld. Dit model helpt organisaties te bepalen in welke fase hun community of social business-activiteiten zich bevinden. Daarop kan een planning worden gebaseerd om activiteiten uit te breiden of te professionaliseren.

Het Community Maturity Model laat de toenemende fasen van volwassenheid zien voor de verschillende communitymanagement-competenties.



Uit onderzoek blijkt dat de meeste organisaties zich nog in het eerste of tweede stadium bevinden. Er wordt nog vanuit traditionele hiërarchieën en structuren naar communitymanagement gekeken. De invloed en betrokkenheid van leden van de community is nog beperkt. Traditionele organisaties realiseren zich wel dat zij ‘los moeten laten’ en flexibel moeten zijn, maar worden nog teveel geleid door angst en onbekendheid. Vaak is dit ook het gevolg van een gebrek aan kennis, waardoor houvast wordt gevonden bij traditionele kennis en denkbeelden, zoals Annemarie Stel ook zo mooi beschrijft in haar blog “ Het werkgeversmerk bestaat niet meer ”. Haar constatering “zij lijken met hun gevestigde bureaus bezadigd rond te dobberen in al jaren ongewijzigd gedachtengoed” sluit naadloos aan bij hetgeen in veel organisaties speelt ten aanzien van communities en social business. De toegevoegde waarde ervan wordt wel gezien – al is het ook nog regelmatig een kwestie van “iedereen doet het, dus zal het voor ons ook wel goed zijn”-, maar het moet wel vormgegeven worden vanuit traditionele, formele structuren.

Meer kennis over het managen van communities is noodzakelijk. Evenals mensen met lef en frisse ideeën. Die moeten dan wel de ruimte krijgen om deze in praktijk te brengen. Anders zou voor veel organisaties fase twee zomaar het eindstation kunnen zijn, met als onvermijdelijk gevolg het uiteindelijk stopzetten van community-activiteiten. Vernietiging van (sociaal) kapitaal.

.