Interim Intelligence

Blog Interim Intelligence

Op dit blog worden regelmatig nieuwe blogposts gepubliceerd over HR, arbeidsmarktontwikkelingen, organiseren, werk, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en sociale media.

De ruim 400 blogberichten die vanaf 2008 tm september 2013 op het blog van Interim Intelligence zijn gepubliceerd zijn door overgang van de provider naar een nieuw platform helaas verdwenen. Op de site socialmediarecruitment.nl kun je deze nog wel vinden in het blogarchief.

Vraag niets en krijg alles

Eerder schreef ik al eens dat ik niet hele pagina's aan gegevens wilde invullen om een rapport te verkrijgen. Ik schreef toen ook dat ik wel begreep dat er een wederdienst wordt gevraagd voor het gratis verstrekken van informatie: "Natuurlijk mag een bedrijf dat iets gratis aanbiedt daar iets voor terugvragen. Sterker nog, dat is gangbaar en wordt zelfs verwacht door de aanvrager. Als een gratis telefoon wordt weggegeven begrijpt iedereen dat daar een groter offer tegenover staat in de vorm van het geven van (meer) persoonlijke informatie. Maar voor een Whitepaper? Zonder ook eerst een idee te hebben van (de kwaliteit van) de inhoud? Dan is naam en e-mailadres voldoende."

Echter, na het lezen van het boek World Wide Rave (gratis te downloaden!) van David Meerman Scott en een heleboel persoonlijke ervaringen wil ik op dat laatste terugkomen.

Negen van de tien keer als ik gegevens in moet vullen voor het verkrijgen van een rapport, een ebook, een whitepaper, of wat dan ook, klik ik de betreffende site weg. Ik heb geen zin en tijd om die gegevens in te vullen. Daarbovenop komt dat ik daarna gespamd wordt met allerlei aanbiedingen en het kost dan soms best wel moeite om je te 'unsubscriben'. Geen zin (meer) in!

In World Wide Rave, dat dus gratis is te downloaden zonder dat je gegevens hoeft achter te laten - worden een aantal voorbeelden gegeven van organisaties die geen gegevens vragen.

In het boek wordt het bedrijf MailerMailer aangehaald. Als je googelt op de term "email marketing metrics", een term waar heel veel aanbieders op gevonden willen worden, scoort MailerMailer een toppositie (bij mij komt het op plaats 2, op een totaal van ruim 6 miljoen resultaten). Het bedrijf produceert al jaren een Email Marketing Metrics rapport dat veelgelezen en -gebruikt wordt. Veel bloggers en sites verwijzen naar dit rapport waardoor het een hoge positie in de zoekresultaten van Google bereikt.

Toen MailerMailer het rapport voor het eerst publiceerde vroeg zij een emailadres voor toegang tot het rapport. De belangstelling was minimaal. toen deze 'barrière', die toch niet onoverkomelijk lijkt, werd weggenomen, werd het rapport door 20 keer meer belangstellenden gedownload.

Volgens Meerman Scott zijn er bedrijven die vergelijkbare ervaringen hebben. Als gegevens worden gevraagd download slechts 1 op de 50 belangstellenden het rapport of whitepaper.

Het niet meer vragen van persoonlijke gegevens is voor organisaties dus een heilzame weg. Veel meer mensen nemen kennis van al die waardevolle informatie die jij als organisatie hebt te bieden. Veel meer personen delen deze informatie en hun ervaringen met jouw organisatie. Dat betekent dat veel meer klanten of potentiële medewerkers met de organisatie en haar producten en diensten in aanraking komen. Een sneeuwbaleffect dus.

Laat dus los als organisatie. Geef weg. Door te geven krijg je. En je krijgt meer dan een emailadres....