Interim Intelligence

Blog Interim Intelligence

Op dit blog worden regelmatig nieuwe blogposts gepubliceerd over HR, arbeidsmarktontwikkelingen, organiseren, werk, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en sociale media.

De ruim 400 blogberichten die vanaf 2008 tm september 2013 op het blog van Interim Intelligence zijn gepubliceerd zijn door overgang van de provider naar een nieuw platform helaas verdwenen. Op de site socialmediarecruitment.nl kun je deze nog wel vinden in het blogarchief. 

Zorg voor 5 contacten met marketing- of wervingsboodschap

PR bureau Edelman voert jaarlijks het onderzoek de Trust Barometer uit. Dit onderzoek laat zien welke bronnen door hoogopgeleiden worden gebruikt om zich te informeren over organisaties. Tevens wordt gekeken hoeveel vertrouwen men heeft in bedrijven en vertegenwoordigers van die bedrijven.

Een mix van bronnen gebruiken is zeer belangrijk. Volgens Edelman moeten we iets wel vijf keer op verschillende plaatsen gezien en gehoord hebben voordat we het geloven. En dat betekent nogal wat. Dat betekent dus een multichannelstrategie- en –aanpak.

Voor veel marketeers en personen die zich bezighouden met employer branding is dit overigens niets nieuws. Zij zetten altijd een mix van (wervings-)middelen en –kanalen in om het bedrijf of product onder de aandacht van de doelgroep te brengen.

En hoewel ik geloof in de kracht van sociale media, denk ik dat een marketeer of recruiter zeker niet alleen online aanwezig moet zijn.

Wel lijkt het nog belangrijker om influencials en ambassadeurs van de organisatie of het merk te identificeren en hen in te zetten voor promotie. Indien zij de boodschap verspreiden via bijvoorbeeld Facebook, Twitter en LinkedIn (en via Tweetdeck of ping.fm kan dat met 1 klik) kan het snel gaan. Anderen kunnen erover bloggen, erover praten op feestjes of bijeenkomsten, de uiting kan op een bookmarksite terecht komen. De organisatie kan daarnaast bijvoorbeeld een Google Adwords-, outdoor en/of radio-campagne inzetten.

Op deze manier komt een potentiële klant of werknemer al snel op vijf verschillende manieren in aanraking met de organisatie of het (werkgevers-)merk. En dat wekt dus vertrouwen. Dat is de eerste stap op weg naar een klant- of arbeidsrelatie, hoewel er dan nog een lange weg te gaan is…

Wel blijft in het identificeren, benaderen en inzetten van ambassadeurs en influencials iets paradoxaals zitten. Immers, we vertrouwen minder op onze vrienden. Zij zorgen echter wel voor de verspreiding van de ‘de boodschap’ in verschillende kanalen. Bovendien kunnen influencials natuurlijk ook wetenschappers of analisten zijn. Personen aan wier oordeel wij grote waarde hechten.

Enfin, ik ga nu snel aan de slag om deze boodschap via een groot aantal kanalen onder de aandacht te brengen van mijn doelgroep. Helpt u me een handje? :-)