Interim Intelligence

Blog Interim Intelligence

Op dit blog worden regelmatig nieuwe blogposts gepubliceerd over HR, arbeidsmarktontwikkelingen, organiseren, werk, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en sociale media.

De ruim 400 blogberichten die vanaf 2008 tm september 2013 op het blog van Interim Intelligence zijn gepubliceerd zijn door overgang van de provider naar een nieuw platform helaas verdwenen. Op de site socialmediarecruitment.nl kun je deze nog wel vinden in het blogarchief.

Begeleiding voor overwinnen drempelvrees social media

Steeds meer organisaties springen op de rijdende trein die sociale media heet. Ze moeten er nu toch écht iets mee, want de doelgroep zit er en Twitter en Facebook zijn tenslotte hip and happening. Althans, dat horen ze continu om zich heen.

Er wordt een training gevolgd en de volgende dag gaan deelnemers aan deze sociale media training hard aan de slag met het maken en pimpen van hun profielen op LinkedIn, Twitter, Hyves en/of Facebook. Voor vlijt krijgen ze dan ook een 10. Alleen, de strategie erachter en hoe sociale media in het totale marketing- of recruitmentplaatje passen, daarover is nog niets bekend. Een beetje een kip-zonder-kop-verhaal dus.

En dat blijkt na een week. De profielen glimmen je tegemoet, maar dan? Hoe ga je je netwerk uitbreiden? Hoe ga je met klanten of kandidaten connecten? Ga je content verspreiden? Welke dan?  Een hele rits aan vragen én twijfels dringt zich aan de kersverse social media adepten op. Ik kom dit iedere keer weer tegen bij organisaties. De inzet van sociale media is ten eerste richtingloos vanwege het ontbreken van een strategie. Die moet er dus eerst komen.

Daarna volgt het tweede probleem. De drempelvrees. Plankenkoorts. “Ja maar”, hoor ik dan “ik kan toch niet zomaar op allerlei berichten gaan reageren.” Of “waar moet ik het dan over hebben?” Ik heb echt al talloze varianten hierop gehoord. Mensen moeten vaak echt bij de hand worden genomen om over die drempel geholpen te worden.

Ik begin met ze te helpen met monitoring. Google alerts, Google Reader, Tweetdeck (of een equivalent daarvan). De gekozen keywords, de blogs en sites die gevolgd gaan worden, etc, sluiten natuurlijk aan bij de strategie en de doelstellingen van de organisatie. En dan gaan we samen zitten. De berichten in de Reader nalopen. Hoe interessant is een bericht? Moet er actie op ondernomen worden? Input voor een blogpost of een nieuwsbrief? Wellicht erop reageren? En vooral dat laatste vergt enige overtuigingskracht. Maar uiteindelijk staat er dan wel een (eerste) reactie. Als mensen dan hun reactie zien staan op een site zijn ze vaak uitgelaten én trots.

Dat doen we zo een paar keer. Ondertussen heb ik ze geholpen met het identificeren van de juiste LinkedIn-groepen en zijn ze daar lid van geworden. Regelmatig hebben ze er al – op mijn aandringen - een kijkje genomen. En dan is het tijd om van de joiner of spectator (definitief) een critic te maken. Dat betekent dus reageren op een discussie in een LinkedIn-group, zelf een discussie starten of verwijzen naar een interessant nieuwsitem.

Als mensen zien hoe makkelijk het is om te doen (vaak denken ze dat het allemaal heel ingewikkeld is). Als ze doorhebben dat ze werkelijk constructief bijdragen aan een discussie en en passant aan hun personal branding werken en aan het verwezenlijken van de organisatiedoelstellingen, dan zijn ze om.

Natuurlijk speelt ook het management hierin een grote rol. Zij moeten het gebruik van social media actief stimuleren. Het ook meenemen in het afdelingsoverleg en in voortgangs- en functioneringsgesprekken. Dan wordt het echt onderdeel van de cultuur van de organisatie. Dan ontstaat een vliegwieleffect en ontstaat langzamerhand een cultuur van openheid en transparantie. En natuurlijk zijn er dan organisaties die wat gedragsregels in een social media beleid (willen) vastleggen. Dat is helemaal niet erg. Zo lang het maar geen restrictief social media beleid is.

Hoe dan ook, met een beetje hulp, een beetje sturing kunnen de eerste schuchtere stappen op het gebied van sociale media snel tot een sneeuwbaleffect leiden. Steeds intensiever gebruik van (meerdere) sociale mediakanalen. Steeds meer collega’s die participeren. Die cultuur gaat dan vanzelf wel ‘om’!