Interim Intelligence

Blog Interim Intelligence

Op dit blog worden regelmatig nieuwe blogposts gepubliceerd over HR, arbeidsmarktontwikkelingen, organiseren, werk, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en sociale media.

De ruim 400 blogberichten die vanaf 2008 tm september 2013 op het blog van Interim Intelligence zijn gepubliceerd zijn door overgang van de provider naar een nieuw platform helaas verdwenen. Op de site socialmediarecruitment.nl kun je deze nog wel vinden in het blogarchief. 

De social business komt eraan

Ryan Holmes, CEO van Hootsuite, constateert dat de functie van social media manager dood is. Althans, het aantal vacatures voor social media managers daalt sterk. Jobsite Indeed.com meldt dat het aantal vacatures voor social media managers is gehalveerd in het afgelopen jaar. De jaren daarvoor was nog sprake van honderden tot duizenden procenten groei. Daarbij mag wel opgemerkt worden dat de jaren daarvoor vacatures voor social media managers zeer zeldzaam geweest zullen zijn en dat je dus al snel zeer hoge groeipercentages hebt.

Echter, de constatering van Indeed dat er minder vraag is naar social media managers staat niet op zich. Meerdere instanties en personen melden dat er minder belangstelling is voor social media experts.

Maar betekent dat, dat het tijdperk van de sociale media over is? Geenszins! Social media vaardigheden blijven zeer waardevol. Echter, fundamentele veranderingen zorgen ervoor dat er minder vraag is naar specifieke social media experts. Er is juist meer vraag naar social vaardige professionals in HRM, marketing, klantenservice en R&D, etc. op alle niveaus binnen de organisatie.

Vergeleken met een jaar geleden staan er 13 keer meer vacatures op Indeed waarin gevraagd wordt om medewerkers met social media kennis en vaardigheden. Social blijkt niet langer een separate functie of afdeling maar behoort nu tot de kern van organisaties en de kernvaardigheden van haar medewerkers.

Ook MIT en McKinsey constateren in rapporten dat social niet langer voorbehouden is aan de marketingafdeling, maar haar weg heeft gevonden binnen de gehele organisatie.

De verandering richting social business lijkt dus eindelijk gestalte te krijgen. Geen losstaande social media-activiteiten meer, die sowieso over het algemeen vooral een pushkarakter hebben. Social in de kern, in het DNA van de organisatie. De klant als middelpunt van alle activiteiten die in een organisatie worden ondernomen. Open communiceren met de buitenwereld. Luisteren naar klachten, suggesties en complimenten en daar ook daadwerkelijk iets mee doen. Kennis delen binnen de organisatie. Samenwerking binnen de organisatie en met relevante stakeholders buiten de organisatie.

Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend. Voor veel organisaties is de social business echter nog een utopie.

Toch, is de verschuiving van de vraag naar social media experts richting medewerkers met social media kennis en vaardigheden een hele grote, goede stap in de juiste richting.

De social business als standaard 'organisatiemodel' komt eraan. Langzaam, maar zeker...