Interim Intelligence

Blog Interim Intelligence

Op dit blog worden regelmatig nieuwe blogposts gepubliceerd over HR, arbeidsmarktontwikkelingen, organiseren, werk, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en sociale media.

De ruim 400 blogberichten die vanaf 2008 tm september 2013 op het blog van Interim Intelligence zijn gepubliceerd zijn door overgang van de provider naar een nieuw platform helaas verdwenen. Op de site socialmediarecruitment.nl kun je deze nog wel vinden in het blogarchief. 

7 voorwaarden om Beste Werkgever te worden

Jaarlijks wordt onderzocht wat de beste werkgevers zijn. Naast dat het loont om in arbeidsmarktcommunicatie-uitingen te kunnen roepen dat je Beste Werkgever bent, is het natuurlijk ook gewoon zeer verstandig om een goed werkgever te zijn. Dat zorgt voor tevreden, betrokken én geïnspireerde medewerkers. En geïnspireerde medewerkers zijn veel productiever dan medewerkers die tevreden en/of betrokken zijn.

Afgelopen jaar werd Het Beste Werkgeversonderzoek voor de 15e keer uitgevoerd door Effectory en Intermediair. Na 15 jaar zijn de ingrediënten die leiden tot het predicaat Beste Werkgever wel zo’n beetje bekend. Aan welke voorwaarden moeten organisaties voldoen om, net als Buurtzorg dat reeds twee keer achter elkaar deed, Beste Werkgever te worden?

Effectory zette de 7 geheimen van Beste Werkgevers op een rij:

  1. Inspirerende directie: om medewerkers te inspireren moet de directie inspirerend zijn. De directie moet duidelijk uitdragen wat het doel en de visie van de organisatie zijn en daarnaar handelen.
  2. Aansprekende richting: Aansluitend op het vorige punt. Dat doel en die visie moeten medewerkers aanspreken.
  3. Minder bureaucratie: De basis van een organisatie moet op orde zijn. Dit levert in eerste instantie tevreden medewerkers op. Medewerkers willen met zo min mogelijk regels en procedures geconfronteerd worden.
  4. Minder management: Medewerkers zijn gebaat bij autonomie. De afgelopen jaren zijn veel boeken verschenen over het schrappen van managementlagen en over zelfsturing. Ricardo Semler (Semco) en Jos de Blok (Buurtzorg) zijn de bekendste ambassadeurs van de managementloze organisatie.
  5. Waarderen specialisten: Het draait niet eens zozeer om specialisten. Het draait om de medewerkers die het ‘echte’ werk uitvoeren. Zij maken de dienstverlening tastbaar richting klanten. Door aandacht aan hun prestaties te schenken en inspanningen te waarderen, stijgt de betrokkenheid van deze medewerkers. 
  6. Sociale innovatie: Bij innovatie gaan de gedachten vaak uit naar technische verbeteringen en ontwikkelingen. Echter, bij sociale innovatie draait het om de ideeën van de eigen medewerkers. Zij weten wat het beste werkt, wat klanten wensen en hoe daarop ingespeeld kan worden. Daarop moet de organisatie ingericht worden. Dat is sociale innovatie.
  7. Delen van informatie: Uiteraard is het van groot belang dat binnen organisaties informatie gedeeld wordt. Daarvoor zijn ook steeds meer laagdrempelige tools beschikbaar, zoals bijvoorbeeld Het Amerikaanse Slack. Dit is een geavanceerde communicatietool voor teams. Alle teamcommunicatie wordt samengebracht op één plek, is onmiddellijk doorzoekbaar en overal beschikbaar. Een Nederlandse oplossing op dit gebied is Speakap.

Natuurlijk mag het soms best een onsje minder zijn. Maar de uitgangspunten om een goede werkgever te zijn, zijn helder. Inspireer. Ontschot. Communiceer helder. Spreek waardering uit en luister naar je medewerkers.