Interim Intelligence

Blog Interim Intelligence

Op dit blog worden regelmatig nieuwe blogposts gepubliceerd over HR, arbeidsmarktontwikkelingen, organiseren, werk, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en sociale media.

De ruim 400 blogberichten die vanaf 2008 tm september 2013 op het blog van Interim Intelligence zijn gepubliceerd zijn door overgang van de provider naar een nieuw platform helaas verdwenen. Op de site socialmediarecruitment.nl kun je deze nog wel vinden in het blogarchief. 

Bouwen aan een talentcommunity

Een talentcommunity is niet zomaar een adressenbestand. Je moet hard werken om een echte talentcommunity op te bouwen en daarna de leden ervan betrokken te houden bij jouw organisatie.

De talentcommunity als adressenbestand heeft geen toekomst. Gegevens verouderen snel. Er wordt geen contact onderhouden met talenten, die daardoor afhaken. En je vergeet wie er allemaal in die talentcommunity zitten en wat hun specifieke talent, kennis of vaardigheid is. Sociale kapitaalvernietiging dus!

In een goed opgezette en onderhouden community zitten betrokken talenten die graag op de hoogte willen blijven van wat er allemaal bij jouw organisatie speelt. Daarnaast discussiëren ze bijvoorbeeld met anderen uit de community over branche- of functiespecifieke ontwikkelingen. Ze gaan connecties aan met andere leden en dat stimuleert om regelmatig terug te keren. En als er dan eens een keer een offline activiteit, zoals een borrel, inspiratiesessie of sollicitatietraining wordt gegeven, nemen communityleden daaraan graag deel. Daarvoor hebben ze verschillende redenen:

  • Ze willen andere leden uit de community waarmee ze virtueel contact hebben wel eens 'in het echt' ontmoeten
  • Ze willen de binding met jouw organisatie bevestigen
  • Ze willen graag leren

Het komt dus aan op hard werken. Regelmatig contact onderhouden met de leden van de community. Relevante content plaatsen. Discussies aanzwengelen. Leden aan elkaar introduceren. En af en toe ook nog eens een vacature posten of daarvoor de juiste persoon uit de community (rechtstreeks) benaderen.

Hoe meer content en hoe meer levendigheid, des te sneller de community gevonden zal worden door andere geïnteresseerden, die ook wel lid willen worden. De community wordt dan mede gevonden doordat huidige leden content delen of er aandacht aan besteden in andere (sociale) netwerken. Als de community toegankelijk is voor zoekmachines (om te spideren) zal deze ook nog eens terugkomen in relevante zoekresultaten. Dat levert, op termijn, dus gratis aandacht en geschikte kandidaten op. Walhalla toch?

Maar hoe zorg je nu voor voldoende content en hoe zorg je ervoor dat anderen daarop reageren en de content delen en dat dan ook nog eens de zoekmachines tevreden zijn?

  • Maak contact. Niet alleen met leden van de community, maar ook bijvoorbeeld met branchespecialisten en experts. Zij kunnen voor interessante content zorgen.
  • Cureer relevant nieuws. Jouw community wordt the place to be als het om specifieke kennis gaat op een bepaald terrein. Uiteraard heeft dat terrein raakvlak met jouw organisatie als werkgever.
  • Moedig leden van de community aan hun specifieke kennis te delen. Dat kan echt vakgerelateerde kennis zijn, maar mag soms ook best wat luchtiger zijn. Een lid met een passie voor voetbal, homeopathie of tuinieren, ook al heeft dat helemaal niets met jouw organisatie te maken, kun je best een podium geven. Ze zullen dan op andere terreinen eerder geneigd zijn bij te dragen of te reageren.
  • Zorg voor gevarieerde content. Wissel tekst af met video, afbeeldingen, grafieken en infographics.
  • Zorg ervoor dat de content deelbaar is (en dat leden deze graag willen delen). Maak er een pdf van of een infographic. Ook lijstjes doen het altijd goed.
  • Uiteraard, in samenhang met het vorige punt, geef je leden de mogelijkheid om de content op makkelijke wijze te delen. Zorg voor sharebuttons naar Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest en email.
  • Als personen uit de community aangenomen worden, laat hen dat dan delen in de community (en daarbuiten!). Laat hen vertellen over de sollicitatie-ervaring, het inwerktraject, enzovoort.
  • Verwerk in de content de keywords waarop je als werkgever gevonden wilt worden. Zoek je bijvoorbeeld continu naar mechatronica engineers, zorg er dan voor dat je regelmatig de zinsnede "vacature mechatronica engineer", en varianten daarop, in je content verwerkt. Doe dat wel op natuurlijke wijze. Het moet niet te dominant zijn en irritant overkomen bij de community-leden. De zoekmachines zullen dit keyword echter oppikken en jouw community presenteren in relevante zoekopdrachten.
  • Doe het niet alleen. Creëer een content-cultuur binnen de organisatie. Moedig collega's aan actief te zijn binnen de community. Laat hen vragen stellen en beantwoorden. Laat hen blogs schrijven en whitepapers. Sterker nog, laat dit vóóral aan je inhoudsdeskundige collega's over. Faciliteer dit alleen.
  • Af en toe mag je je als organisatie best wel eens op de borst kloppen. Iets gewonnen? Iets bijzonders gepresteerd? Een nieuwe dienst gelanceerd? Meldt dat vooral in de community. Natuurlijk geldt, doe dit met mate.
  • Organiseer offline bijeenkomsten Wijd daar een voorbeschouwing aan. Plaats foto's of video's van de bijeenkomst. Maak een verslag. Laat deelnemers een verslag schrijven of discussiëren over de inhoud of uitkomsten van de bijeenkomst.

Dit lijstje is natuurlijk verre van volledig. Maar start hiermee en je zult zien dat je een community opbouwt die echt waarde toevoegt en zorgt voor het besparen van wervingskosten en het sneller vervullen van vacatures.

En ja, het bouwen aan een succesvolle community kost tijd. Jouw kostbare tijd.  Maar op termijn zal dit een voordelige investering blijken.