Interim Intelligence

Blog Interim Intelligence

Op dit blog worden regelmatig nieuwe blogposts gepubliceerd over HR, arbeidsmarktontwikkelingen, organiseren, werk, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en sociale media.

De ruim 400 blogberichten die vanaf 2008 tm september 2013 op het blog van Interim Intelligence zijn gepubliceerd zijn door overgang van de provider naar een nieuw platform helaas verdwenen. Op de site socialmediarecruitment.nl kun je deze nog wel vinden in het blogarchief. 

Test in welke sociale netwerken je moet participeren

Over sociale media in combinatie met recruitment wordt ontstellend veel geschreven. En op zich is dat logisch, want sociale media kunnen een belangrijke rol vervullen in de recruitmentmiddelenmix.

Het is dan ook niet de vraag of je iets met sociale media gaat doen. Dat moet vanzelfsprekend zijn. Welke sociale media je dan inzet is afhankelijk van je doelstellingen en je doelgroep. Wil je bouwen aan je employer brand dan kun je bijvoorbeeld YouTube inzetten of werken aan je zichtbaarheid en autoriteit in een relevante LinkedIn-groep. Wil je een secretaresse werven dan is wellicht een secretaresse-forum het geschikte medium. Bij de keuze voor sociale media zijn dus altijd doelstelling en doelgroep leidend.

Maar iedere dag komen er sociale netwerken bij. Pinterest, Path, Quora, Foursquare. Het houdt niet op. Je hebt het ene netwerk nog niet verkend of het volgende lijkt alweer the talk of the town. In welke sociale netwerken moet je investeren? Wat zijn de blijvertjes? Je hebt het immers veel te druk om al die netwerken te verkennen en een kans te geven een volwaardige plaats in je mediaconsumptie te verwerven.

Het boek The Groundswell van Charlene Li en Josh Bernoff is voor social media-marketeers het standaardwerk over sociale media. Vanuit consultancybureau Forrester is veel onderzoek verricht naar de impact en implementatie van sociale media op en in organisaties. De auteurs van dit boek hebben The Groundswell technology test ontwikkeld om te bepalen welke sociale netwerken een grote(re) kans hebben om populair te worden en welke netwerken gedoemd zijn te mislukken.

De test bestaat uit vijf vragen:

 1) Zet het mensen aan om op een nieuwe manier relaties met elkaar aan te gaan?

Het draait bij sociale netwerken om connecties. Als een netwerk deze connecties interessanter of gevarieerder maakt, wordt het eerder geaccepteerd. En hoe meer connecties, hoe sneller het balletje gaat rollen, en hoe meer nieuwe leden erbij komen.

2) Kost het weinig moeite om je in te schrijven?

Kun je zonder drempels inschrijven? Is het gratis? Hoef je geen nieuwe apparatuur aan te schaffen of software te downloaden?

3) Wordt macht overgedragen van instituties naar mensen?

Technologieën waarvan vooral bedrijven profiteren slaan vaak niet aan. Het gaat er juist om dat mensen aan het stuur zitten, dat er geen corporate controle is, zoals bij Twitter en Facebook.

4) Genereert de community zelf voldoende content om zichzelf in stand te houden?

Populaire sociale netwerken maken het mensen gemakkelijk om content te creëren of te reageren op content van anderen. Content die waardevol is voor anderen. Uiteraard kun je ook bagger produceren, maar dat zal je fans of volgers kosten. The Groundswell zegt daarover: "The fact that your tweets are boring doesn't mean Twitter is a failure - it just means your followers will give up reading your tweets."

5) Is het een open platform dat openstaat voor samenwerkingsverbanden?

Netwerken die anderen toestaan extensies of apps te bouwen zijn succesvoller. Aan deze netwerken worden continu nieuwe functionaliteiten en gebruiksmogelijkheden toegevoegd.

Door een (nieuw) sociaal medium of netwerk op deze wijze te beoordelen kun je snel bepalen of het - in eerste instantie - interessant is tijd, geld en moeite te investeren in een medium. En als het betreffende medium dan ook nog past bij doelstelling(en) en doelgroep, dan heb je een echte winnaar te pakken!

Door de bomen het bos niet meer zien? Doe The Groundswell technology test, zodat je niet weer iedere keer als een schaap achter de kudde aanloopt, maar gemotiveerde keuzes maakt.