Interim Intelligence

Blog Interim Intelligence

Op dit blog worden regelmatig nieuwe blogposts gepubliceerd over HR, arbeidsmarktontwikkelingen, organiseren, werk, arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en sociale media.

De ruim 400 blogberichten die vanaf 2008 tm september 2013 op het blog van Interim Intelligence zijn gepubliceerd zijn door overgang van de provider naar een nieuw platform helaas verdwenen. Op de site socialmediarecruitment.nl kun je deze nog wel vinden in het blogarchief.

Werven met afbeeldingen

Steeds meer organisaties ontdekken dat het lucratief kan zijn om via Facebook medewerkers te werven. Vaak echter blijft recruitment nog beperkt tot het posten van vacatures. De kans is 16% dat deze (vacature-)updates in de nieuwsfeed van de volgerschare, als die er al is, verschijnen. Toch is er een manier om te zorgen voor meer aandacht voor deze update. Zorg dat het een plaatje, foto of afbeelding is. Net als video zorgt dit voor zichtbaarheid en betrokkenheid.

Volgens onderzoek van inbound marketingbureau Hubspot , dat in oktober 2012 8.800 posts op Facebook analyseerde, zorgen foto's voor 53% meer likes en 104% meer commentaren. En daarmee wordt de kans weer vergroot dat de update in het netwerk van de 'likers' en 'commenters' wordt verspreid.

Sowieso worden foto-updates prominenter (groter) getoond door Facebook. En in het plaatje of de foto kan gewoon een link worden opgenomen naar bijvoorbeeld een vacature of de werkenbijsite. Hubspot heeft zelf de ervaring dat op links in plaatjes 84% meer geklikt wordt dan op links in tekstupdates.

Foto's en plaatjes genereren dus meer likes, en hebben daarmee mogelijk een groter bereik. Bovendien wordt er vaker op de link bij de foto of de afbeelding geklikt. Het posten van vacatures of het bouwen aan het employer brand kan daarmee effectiever worden.

Een slimme recruiter zoekt dus binnen de organisatie naar medewerkers die bijvoorbeeld een infographic kunnen maken, foto's kunnen bewerken of een stripje kunnen produceren. Uiteraard moet daarin een relevante boodschap verwerkt worden en een link naar een relevante webpagina opgenomen worden.

Wel lijkt er bewijs voor het feit dat Facebook eerder tekstupdates toont dan afbeeldingen. Dat betekent dat Facebook-gebruikers afbeeldingen minder vaak te zien krijgen. Maar het gaat uiteindelijk natuurlijk niet om bereik, maar om personen die klikken en dan uiteindelijk solliciteren. En dan is de afbeelding Koning.....