Interim Intelligence

Schakel een Community manager in

Een community opzetten lijkt momenteel wel de heilige graal. Iedereen wil een community. En dat is eigenlijk wel logisch, want de toegevoegde waarde van een community kan groot zijn. Echter, hierin schuilt wel een gevaar. Versnippering. Zo zijn er alleen al voor HR- en recruitmentprofessionals 109 online netwerken. Al die netwerken schreeuwen om tijd en aandacht. Naast het eigen privéleven, algemene sociale netwerken als Facebook en Twitter. In deze tijd van overload is het niet eenvoudig om een community te starten en deze vervolgens succesvol te maken.

Community manager

Enter de community manager. De community manager moet het gedrag van mensen zodanig gaan beïnvloeden dat ze regelmatig jouw community bezoeken. Idealiter wordt het zelfs een dagelijkse gewoonte om even jouw community te checken. Als mensen jouw community dagelijks bezoeken zullen ze er ook anderen over vertellen. Hierdoor groeit de community.

Van community manager naar gedragsspecialist

Communityguru Richard Millington (Feverbee) stelt dan ook dat de community manager zichzelf minder als manager moet gaan zien en meer als gedragsspecialist. Hij baseert deze uitspraak op solide wetenschappelijk onderzoek over communities en het effect van communities op leden. Dagelijkse activiteiten, zoals het beantwoorden van vragen van leden en het toevoegen van content hebben slechts een beperkt effect op het behalen van doelstellingen, zoals het reduceren van kosten, meer klanten of betere samenwerking (zie onderstaande afbeelding).

Activiteiten die waarde toevoegen binnen de community

Activiteiten om gedrag te beïnvloeden

In plaats daarvan moet veel breder gekeken worden naar hoe het gedrag van (potentiële) community leden beïnvloed kan worden. Er kan bijvoorbeeld gedacht worden aan PR-activiteiten, partnerschappen aangaan, contentmarketing, het benaderen en betrekken van ambassadeurs, zoekmachinemarketing, het versimpelen van processen en het wijzigen van de websitenavigatie.

Het draait om het op planmatige wijze benaderen van de (potentiële) doelgroep, met als doel gedragsverandering, zodat de doelgroep de community ‘uit gewoonte’ bezoekt, er zelf actief aan bijdraagt en promoot bij andere

Ervaren community professional

Dat vraagt om een ervaren community manager die deze verschillende activiteiten kan uitvoeren en/of coördineren. 

Operationeel community management

Uiteraard worden ook operationele taken rondom het managen van een community uit handen genomen. Hieronder wordt onder andere het volgende verstaan:

  • Monitoring en moderatie
  • Monitoring en moderatie eventueel bijbehorende social media-kanalen
  • Publicatie content
  • Promotie content
  • Ledenwerving
  • Vragen leden beantwoorden
  • Sitestatistieken analyseren en naar aanleiding daarvan eventueel bijsturen
  • E-mailings verzorgen
  • Leden activeren
  • Technische issues opmerken en (laten) verhelpen
  • Influencers benaderen en betrekken
  • Overleg en afstemming met stakeholders
  • Rapportage
  • Indien van toepassing: Events organiseren

Bij het opzetten en uitbouwen van een community komt veel kijken. Dat begint met het opstellen van een strategie, inclusief positionering van de community. Vervolgens volgt de concrete uitwerking en moet de juiste doelgroep aangesproken en betrokken worden bij de community. Dit vraagt om een community manager die als gedragsspecialist die juiste doelgroep weet te bereiken en raken.

Contact

Meer weten over het opzetten, activeren of beheren van een online community? Een community manager nodig? Neem gerust contact op.