Interim Intelligence

Social media activiteiten

Social media, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube, zijn hot. Veel ondernemers voelen dan ook de druk om “iets” met sociale media te doen. Maar wat dan, en waar moet je beginnen? 

Bewustwordingsproces

Sociale media hebben tijd nodig. Ga er dus niet vanuit dat je na een week grote resultaten boekt. Maar sociale media vereisen vooral een andere manier van werken en denken. Dit bewustwordingsproces is misschien wel het meest essentieel in het hele proces. 

Stappenplan inzet social media

Wij houden voor onze klanten onderstaand stappenplan aan:


  1. Om iets te kunnen bereiken zul je eerst moeten bepalen wie je doelgroep is (of in sommige gevallen, of er een doelgroep is), waar ze zich online bevinden en wat ze interessant vinden. Dit doe je door middel van een doelgroepanalyse.
  2. De volgende stap is het bepalen van de strategie. Hoe ga je de doelgroep bereiken? Welke middelen zet je in? 
  3. Vervolgens maak je één of meerdere accounts aan op social media, welke is uiteraard afhankelijk van je doelgroepanalyse.
  4. Om te zorgen dat je weet wat er over je onderneming, product of dienst gezegd wordt richt je monitoring tools in. Dit kunnen gratis tools zijn, zoals Hootsuite of Tweetdeck, maar er zijn ook meer geavanceerde betaalde tools. Daarna moet je gaan zorgen voor content. Heb je zelf genoeg (beeld) materiaal om je doelgroep te interesseren, of moet je informatie kanalen aanboren waar je inspiratie vandaag kunt halen?
  5. De laatste stap is om de dialoog op gang te brengen. Want uiteindelijk wil je niet alleen berchten sturen naar je doelgroep, maar wil je juist horen wat deze belangrijk vindt, of ze suggesties hebben, of ze tevreden zijn. 

Uitbesteden van social media activiteiten

Soms heb je als ondernemer geen tijd om je bezig te houden met sociale media. Of misschien lukt het je echt niet om deze nieuwe manier van communiceren onder de knie te krijgen. Besteed het dan uit.

Neem contact op voor de mogelijkheden.