Interim Intelligence

Zoekmachinemarketing SEO

Zoekmachines (zoals Google) spelen een zeer grote rol in het oriëntatie-, informatievoorzienings- en koopproces op en via internet. Een website-eigenaar die meer bezoekers wil trekken, komt automatisch uit bij zoekmachineoptimalistie (Search Engine Optimization of SEO).

Zoekmachine-optimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie is het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de reguliere zoekresultaten van een zoekmachine, op voor de webpagina relevante trefwoorden of zoektermen. In Nederland wordt met name geoptimaliseerd voor Google, omdat het marktaandeel van Google rond de 95% schommelt. Het is belangrijk in de reguliere resultaten terug te komen, omdat onderzoek aantoont dat zoekers meer gewicht toekennen aan de 'natuurlijke zoekresultaten' en daar ook eerder - ruim twee keer zo vaak - op klikken. Diverse onderzoeken wijzen bovendien uit dat mensen vooral klikken op de zoekresultaten die op de eerste pagina van Google staan. Zoekende internetters kijken slechts sporadisch verder dan de eerste pagina. Wie dus meer bezoekers wil, zorgt dat zijn webpagina's goed vindbaar zijn.  

Niet alleen techniek 

Veel mensen denken dat websiteoptimalisatie een puur technische aangelegenheid is. Dat is absoluut niet zo. Het gaat namelijk om de relevantie van zoekresultaten. Dus om de inhoud (de content) van de website of webpagina. Zonder dus ook maar naar techniek te kijken kun je de vindbaarheid in Google verbeteren door goeie content. Deze content moet dan wel afgestemd zijn op zoektermen (keywords) die vaak in Google gebruikt worden. 

Optimalisatietechnieken 

Natuurlijk is dit niet het hele verhaal. Ook bijvoorbeeld een goede site- en menustructuur, de aanwezigheid van een sitemap, interne en externe links en juist gebruik van afbeeldingen bepalen voor een deel de positie in de zoekresultaten van Google.

Natuurlijk vindbaar zijn? Neem vrijblijvend contact op.