Interim Intelligence

Sociale media

Wat zijn sociale media?

Sociale media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via sociale media websites (bron: www.sociale-media.nl). De belangrijkste kenmerken van sociale media zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers. 

Social media gebruik in Nederland

Nederland is in Europa koploper in het gebruik van sociale media, zo blijkt uit een analyse van het Britse bureau voor statistiek, het Office for National Statistics, in samenwerking met Eurostat. Bijna 9 op de 10 Nederlanders maakt gebruik van 1 of meerdere sociale mediakanalen. Sociale media worden anno 2016 door Nederlanders als vanzelfsprekend gezien. 


Het gevoel van de hype is eraf, inmiddels horen sociale media bij de gevestigde communicatiekanalen en is het gebruik ervan geïntegreerd in ons dagelijks leven. Toch zegt maar 16 % van de managers en 17% van de generatie Y werknemers het nut in te zien van het zakelijk inzetten van hun sociale media profiel (bron: Study: How Generation Y employees feel about social media in the workplace).

Zakelijk inzetten van social media

Doordat we omringd worden door sociale media wordt de druk steeds groter om er als organisatie ‘iets’ mee te doen. Logisch ook. Sociale media kennen een miljoenenpubliek, waar vaak ook nog eens informatie over beschikbaar is, bijvoorbeeld in de vorm van profielen. Nooit konden we zoveel te weten komen over onze potentiële klanten of werknemers en konden we ze zo “makkelijk” bereiken. Maar door de enorme stroom aan online informatie en berichten is het online publiek steeds kritischer geworden. Wil je de gunst van je doelgroep winnen dan zul je ze ook daadwerkelijk iets moeten bieden. Veel organisaties doen wel ‘iets’ met sociale media. Maar vaak zonder doelgroeponderzoek, zonder doelstelling en met veel te weinig capaciteit. Met als gevolg dat het weinig tot niets oplevert -behalve frustratie- en dat het vervolgens onder op de stapel komt te liggen.

Social DNA

De meest gehoorde klacht de afgelopen jaren is “moet ik dit er ook nog bij doen” en “hier heb ik geen tijd voor want ik heb werkzaamheden die prioriteit hebben”. Sociale media zijn tools die een nieuwe manier van werken en communiceren mogelijk maken. Om die tools succesvol te gebruiken moet het DNA van een organisatie veranderen. Hier wordt nog te vaak aan voorbij gegaan waardoor medewerkers het idee hebben veel meer werk te hebben, terwijl de nadruk moet liggen op een andere manier van werken. Training en begeleiding in deze andere manier van werken en communiceren is dan ook geen overbodige luxe. Een goede social media strategie en een duidelijk social media beleid zorgen voor een sterke basis van een social DNA.

Lees meer over social media strategie of social media beleid.

Hulp nodig bij het schrijven van een social media strategie, het opstellen van een social media beleid of wil je je social media activiteiten uitbesteden? Behoefte aan een training op dit gebied? Of wil je gewoon eens sparren om te kijken of je organisatie “iets” moet met sociale media? Bekijk onze diensten of neem contact op en we bespreken graag de mogelijkheden.